Tasavvufun Zirvesi: Vecd Hali
Tasavvuf yolculuğunda, sâlikin ulaşabileceği en yüce mertebelerin başında vecd gelir. Vecd, kalbin Allah'a olan aşkından kaynaklanan bir coşku ve sarhoşluk halidir. Bu hâl, sâlikin nefsini terbiye etmesi, kalp gözünü açması ve mârifetullaha erişmesi sonucu ortaya çıkar.
Vecd halindeki sâlik, dünyevi bağlardan ve benliğinden kurtulur. Ruhunda, Allah'ın cemâlini müşahede etmenin verdiği bir sevinç ve huzur dalgası hisseder. Bu hâl, bazen o kadar yoğun olur ki sâlik, kendinden geçer ve çevresindeki her şeyden habersiz kalır. Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî'nin semâ ayinleri sırasında yaşadığı vecd halleri, bunun en güzel örneklerindendir.
Vecd halinin en belirgin özelliklerinden biri, sâlikin kalp gözüyle Allah'ın sonsuz güzelliğini ve kudretini müşahede etmesidir. Bu müşahede, sâlikte derin bir hayranlık ve aşk uyandırır. Nitekim tasavvuf büyüklerinden Bayezid-i Bistâmî, "Sübhânellah, ne kadar güzelsin!" sözleriyle bu hâli ifade etmiştir.
Öte yandan vecd hali, sâlikin aklını ve iradesini yitirmesi anlamına gelmez. Bilakis, bu hâl, sâlikin ruhunun derinliklerinde yaşadığı bir tecrübedir ve sâlik, her an farkındalığını korur. Ayrıca vecd hali, sâlikin dünyevi arzulardan ve bağlardan kurtulmasına da yardımcı olur.
Son olarak, vecd halinin kalıcı olması beklenmez. Bu hâl, sâlikin mânevî yolculuğunda geçici bir duraktır. Sâlik, bu hâlden sonra yine normal hayatına döner, ancak ruhunda yaşadığı tecrübenin izleri kalır.
The Peak of Sufism: The State of Ecstasy (Wajd)
In the Sufi journey, one of the highest stations that a seeker (salik) can attain is the state of ecstasy (wajd). Wajd is a state of exhilaration and intoxication stemming from the heart's love for Allah. This state arises as a result of the seeker's self-discipline, the opening of their spiritual eye, and the attainment of divine knowledge (ma'rifatullah).
In the state of wajd, the seeker is liberated from worldly attachments and their ego. They experience a wave of joy and peace in their soul from witnessing the beauty of Allah. This state can sometimes be so intense that the seeker loses consciousness and becomes oblivious to their surroundings. The ecstatic states experienced by Mevlana Jalal al-Din Rumi during the Sama ceremonies are among the most beautiful examples of this.
One of the most prominent features of the state of wajd is the seeker's witnessing of Allah's infinite beauty and power through their spiritual eye. This witnessing arouses a profound sense of admiration and love in the seeker. Indeed, the great Sufi master Bayezid Bistami expressed this state with the words, "Glory be to You, how beautiful You are!"
However, the state of wajd does not mean that the seeker loses their reason and willpower. Rather, it is an experience that takes place in the depths of the seeker's soul, and the seeker maintains their awareness at all times. Additionally, the state of wajd helps the seeker to free themselves from worldly desires and attachments.
Finally, the state of wajd is not expected to be permanent. It is a temporary station in the seeker's spiritual journey. After this state, the seeker returns to their normal life, but the traces of the experience they had remain in their soul.
Yorumlar