Plotinus'a Göre Üst Ruh: İnsanın İlahi Boyutu
Plotinus'un ruh felsefesinde, üst ruh (nous) kavramı önemli bir yer tutar. Neoplatonizm'in kurucusu, üst ruhu insanın ilahi boyutu olarak görür ve "Bir" ile doğrudan bağlantılı olduğunu savunur. Üst ruh, saf akıl ve sezgidir ve idealar dünyasına aittir.
Plotinus'a göre, üst ruh "Bir"den türemiştir ve onun bir yansımasıdır. "Bir" mutlak iyiliktir ve her şeyin kaynağıdır. Üst ruh ise, "Bir"in ilk ve en yüce türevisidir. Bu nedenle, üst ruh da saf, mükemmel ve değişmezdir.
İnsan ruhu, Plotinus'a göre, üst ruh ve alt ruh olmak üzere iki boyuta sahiptir. Alt ruh, maddi dünyaya bağlıdır ve duyularla ilişkilidir. Ancak üst ruh, maddi dünyadan bağımsızdır ve ruhun en yüce kısmını oluşturur. Üst ruh, insanın "Bir" ile bağlantısını sağlar ve onu ideallere yaklaştırır.
Plotinus, üst ruhun özelliklerini şöyle açıklar: Üst ruh, saf akıldır ve her şeyi anlar. O, sezgisel bir bilgeliğe sahiptir ve ideaların kaynağıdır. Ayrıca üst ruh, değişmez ve ebedidir. Maddi dünyanın sınırlılıklarından ve değişimlerinden etkilenmez.
İnsanın amacı, Plotinus'a göre, üst ruhunu geliştirmek ve onu "Bir" ile birleştirmektir. Bu süreçte, erdemli bir yaşam sürmek, kendini tanımak ve mistik deneyimler yaşamak önemli rol oynar. Çünkü üst ruh, ancak ruhun arınmasıyla ve yükselmesiyle tam olarak açığa çıkar.
Plotinus, üst ruhun önemine vurgu yapmak için şu örneği verir: Bir insan, gözlerini kapattığında ve dış dünyadan uzaklaştığında, üst ruhunun sesini duyabilir. Bu ses, ona saf bilgelik ve anlayış sunar. Ancak eğer insan maddi dünyaya dalıp üst ruhundan uzaklaşırsa, bu sesi kaybeder.
Neoplatonizm'in kurucusu, üst ruhun geliştirilmesinin önemini vurgular. Çünkü ancak üst ruh aracılığıyla insan, "Bir" ile birleşebilir ve mutlak iyiliğe ulaşabilir. Bu nedenle, Plotinus'a göre, insanın asıl amacı üst ruhunu geliştirmek ve onu "Bir" ile bütünleştirmektir.
English Translation:
The Higher Soul According to Plotinus: The Divine Dimension of Human Beings
In Plotinus' philosophy of the soul, the concept of the higher soul (nous) holds an important place. The founder of Neoplatonism views the higher soul as the divine dimension of human beings and argues that it is directly connected to "The One." The higher soul is pure intellect and intuition, and it belongs to the world of ideas.
According to Plotinus, the higher soul has emanated from "The One" and is a reflection of it. "The One" is absolute goodness and the source of everything. The higher soul, on the other hand, is the first and most sublime derivative of "The One." Therefore, the higher soul is also pure, perfect, and unchanging.
Plotinus believes that the human soul has two dimensions: the higher soul and the lower soul. The lower soul is tied to the material world and is associated with the senses. However, the higher soul is independent of the material world and constitutes the most sublime part of the soul. The higher soul connects human beings to "The One" and brings them closer to the ideals.
Plotinus explains the characteristics of the higher soul as follows: The higher soul is pure intellect and understands everything. It possesses intuitive wisdom and is the source of ideas. Furthermore, the higher soul is unchanging and eternal. It is not affected by the limitations and changes of the material world.
According to Plotinus, the purpose of human beings is to develop their higher soul and unite it with "The One." In this process, leading a virtuous life, self-knowledge, and mystical experiences play crucial roles. This is because the higher soul can only fully manifest itself through the purification and ascent of the soul.
To emphasize the importance of the higher soul, Plotinus provides the following example: When a person closes their eyes and distances themselves from the external world, they can hear the voice of their higher soul. This voice offers them pure wisdom and understanding. However, if the person immerses themselves in the material world and strays from their higher soul, they lose this voice.
The founder of Neoplatonism emphasizes the importance of developing the oversoul. Because only through the upper soul can man unite with the "One" and reach absolute goodness. Therefore, according to Plotinus, the main purpose of man is to develop his upper soul and integrate it with the "One".
Yorumlar