Yeni Platonculuk ve Gnostisizm'deki Benzer Unsurlar
Eski Yunan felsefesi içerisinde yer alan Yeni Platonculuk akımı, gnostik inanışlarla birçok paralel unsur barındırır. Her iki düşünce sistemi de maddi dünyanın ötesinde bir ilahi gerçekliğin varlığına işaret eder ve insanın nihai amacının bu yüce varlıkla bütünleşmek olduğunu savunur.
Yeni Platonculuğun kurucusu Plotinus, varlığın üç seviyesinden bahseder: Bir (Tanrı), Nous (akıl) ve Ruh. Nous, Bir'den türeyen ilk akıldır ve ideaların kaynağıdır. Ruh ise Nous'tan türemiştir ve maddi dünyanın yaratıcısıdır. İnsan ruhu, bu maddi dünyaya düşmüş ve amacı tekrar Bir'e dönmektir. Bu dönüş, ruhun arındırılması ve felsefi düşünce yoluyla gerçekleşir.
Gnostisizm de benzer şekilde, insanın ruhunun maddi dünyaya hapsolduğuna ve buradan kurtulması gerektiğine inanır. Gnostiklere göre, ruh, yüce bir varlıktan (Pleroma) ayrılmış ve maddi dünyaya düşmüştür. Ruhun amacı, gnosis (bilgi) aracılığıyla kökeni hakkında bilgi sahibi olmak ve tekrar Pleroma'ya dönmektir.
Her iki düşünce sisteminde de ruhun maddi dünyadan kurtulması ve yüce bir varlıkla bütünleşmesi temel amaçtır. Ancak Yeni Platonculuk daha sistematik ve felsefi bir yapı sunarken, Gnostisizm daha mistik ve sırlı bir öğretidir. Ayrıca, Yeni Platonculuk'ta ruhun yolculuğu daha entelektüel bir süreç olarak görülürken, Gnostisizm'de bu yolculuk daha çok sırlı bilgiye ulaşmakla ilişkilendirilir.
Öte yandan, her iki düşünce sistemi de maddi dünyanın değersizliğine ve geçiciliğine vurgu yapar. Yeni Platonculuk'ta maddi dünya, ideaların gölgesi olarak görülür ve gerçek varlık, maddi dünyanın ötesindedir. Gnostisizm'de ise maddi dünya, kötü bir yaratıcı tarafından oluşturulmuş hapishane olarak kabul edilir.
İngilizce Çeviri:
Similar Elements in Neoplatonism and Gnosticism
The Neoplatonist school within Ancient Greek philosophy shares many parallel elements with Gnostic beliefs. Both systems of thought point to the existence of a divine reality beyond the material world and argue that the ultimate goal of human beings is to unite with this supreme being.
Plotinus, the founder of Neoplatonism, speaks of three levels of existence: The One (God), Nous (intellect), and Soul. Nous is the first intellect derived from the One and the source of ideas. The Soul, on the other hand, is derived from Nous and is the creator of the material world. The human soul has fallen into this material world, and its purpose is to return to the One. This return is achieved through the purification of the soul and philosophical thinking.
Similarly, Gnosticism believes that the human soul is imprisoned in the material world and needs to be liberated from it. According to the Gnostics, the soul has been separated from a supreme being (Pleroma) and has fallen into the material world. The purpose of the soul is to gain knowledge (gnosis) about its origin and return to the Pleroma.
In both systems of thought, the liberation of the soul from the material world and its union with a supreme being is the fundamental goal. However, while Neoplatonism offers a more systematic and philosophical structure, Gnosticism presents a more mystical and secretive teaching. Additionally, in Neoplatonism, the journey of the soul is seen as a more intellectual process, whereas in Gnosticism, this journey is more closely associated with attaining secret knowledge.
Moreover, both systems of thought emphasize the worthlessness and transience of the material world. In Neoplatonism, the material world is seen as a shadow of the ideas, and true existence lies beyond the material realm. In Gnosticism, the material world is considered a prison created by an evil creator.
Yorumlar